Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Binczarowej

Binczarowa 26
33-332 Florynka

Tel./Fax: (018) 447-18-58

sekretariat@binczarowa.szkolnastrona.pl
Jesteś tutaj: Start / Edukacja w XXI wieku

Edukacja w XXI wieku

Wprowadzenie do wiedzy o pamięci, wiedzy o mózgu

 

Chyba wszyscy uczyliśmy się kiedyś z zastosowaniem zasady “3Z”: Zakuć, Zdać, Zapomnieć i może było to też na ostatnią chwilę.

Może  słuchaliśmy czegoś, z pełną koncentracją,  poświęcaliśmy nawet na zapamiętanie sporo czasu, wydawało się nam, że będziemy pamiętać, a nie pamiętaliśmy.

I jeszcze inaczej: “na świeżo”, odpytani potrafiliśmy odtworzyć informacje, powtórzyć historię, potem już nie. Wiedza wyparowywała, znikała jak kamfora.

 

Jak to jest z tą naszą pamięcią? Jak ona działa? Jakie warunki trzeba zapewnić naszemu mózgowi, by się uczył?

Co pomaga w zapamiętywaniu informacji, tworzeniu wiedzy?



Spójrzcie na krzywą zapominania i pomyślcie najpierw o sobie… 

 

Teraz pomyślmy o dziecku w szkole - na lekcji przyrody, historii czy jakiejkolwiek innej. 

To dziecko koncentruje uwagę, wszystko na niej rozumie, nawet mu się podoba, tylko… po tygodniu w jego pamięci zostaje niewiele, około 25% informacji. A wtedy siada najczęściej, by sobie przypomnieć, by się nauczyć.  No i… Uczy się od początku. 

Co wtedy o sobie myśli? Co myśli o nauce? Jak wygląda jego motywacja?

I czemuż dziwimy się, że dzieci nie lubią się uczyć? Często nie umieją się uczyć, w nie takim jak trzeba procesie uczenia się uczestniczą, a za niemal wszystko są oceniane. 



Tak działa nasza pamięć, że nie wszystko (na szczęście!) pamiętamy. 

 

 

 

Teraz pomyślmy o dziecku w szkole - na lekcji przyrody, historii czy jakiejkolwiek innej. 

To dziecko koncentruje uwagę, wszystko na niej rozumie, nawet mu się podoba, tylko… po tygodniu w jego pamięci zostaje niewiele, około 25% informacji. A wtedy siada najczęściej, by sobie przypomnieć, by się nauczyć.  No i… Uczy się od początku. 

Co wtedy o sobie myśli? Co myśli o nauce? Jak wygląda jego motywacja?

I czemuż dziwimy się, że dzieci nie lubią się uczyć? Często nie umieją się uczyć, w nie takim jak trzeba procesie uczenia się uczestniczą, a za niemal wszystko są oceniane. 



Tak działa nasza pamięć, że nie wszystko (na szczęście!) pamiętamy. 

 

Po 20 minutach w naszej pamięci zostaje 58% informacji, po godzinie 44% a po dniu - 33%. Potem spadek jest już wolniejszy. By coś zapamiętać informacja musi najpierw zostać przez nas zauważona (potocznie mówimy, że się koncentrujemy). Potem dostaje się do pamięci krótkotrwałej - tam jest przechowywana do kilku minut do kilku godzin. Nam natomiast zależy, by przedostała się dalej, do magazynu pamięci długotrwałej, bo jeśli tam coś trafi, to jest już “na wieki wieków”. 

 

Tylko  chcemy wiedzieć, co mamy zrobić, by zapamiętać? Trwale zapamiętać. Co mamy zrobić, by nasz mózg się rozwijał? Bo przecież nam na tym zależy. 

 

Anna Czyżycka

SP w Binczarowej



Zapraszamy do lektury poniżej zamieszczonych artykułów. Lista ich będzie uzupełniana.

Bibliografia zostanie zamieszczona na końcu artykułów.